HDC logo  
HRVATSKO DIZAJNERSKO DRUŠTVO POTAKNULO ZASNIVANJE HRVATSKOG DIZAJN CENTRA
12.05.2004., Muzej za umjetnost i obrt
Hrvatsko dizajnersko društvo je jučer u Muzeju za umjetnost i obrt izvjestilo o odluci svoje Izvanredne skupštine koja je 22.travnja 2004.g. izglasala zasnivanje Hrvatskog dizajn centra. Iz profesionalne potrebe za definiranjem pojma i mehanizama dizajna u sklopu hrvatskog gospodarsko - kulturnog miljea koji u sustavu slobodnog tržišnog razvoja i komunikacija nije usvojio dizajn kao elementarni dio svojih strategija, HDD je, kao krovna strukovna udruga za dizajn u Hrvatskoj, odlučila sama inicirati zasnivanje dizajn centra kako bi započelo poticanje uporabe dizajna pri oblikovanju novih proizvoda i usluga.

Na press konferenciji je naglašeno kako HDC ne treba dizajnerima već gospodarstvu ove zemlje koja još uvijek nije posegnula za potencijalom dizajna kao jednog od najtemeljnijih alata za konkurentnost. Prvi dizajn centri su u svijetu zasnivani odmah nakon 2. Svjetskog rata kako bi se revitalizirala poslijeratna ekonomija tih zemalja i stvorio originalan i prepoznatljiv proizvod. Politika dizajna stvorila je, primjerice od Finske, Danske, Švedske, SAD-a, Japana i Koreje, danas najkonkurentije zemlje svijeta.


Na press konferenciji, medijima se obratio predsjednik HDD-a riječima: "Hrvatski dizajn je povijesna činjenica, ali ne i gospodarska. O njemu postoje i relevantne knjige ('Stoljeće hrvatskog dizajna', Feđe Vukića, '100 godina plakata u Hrvatskoj', Lade Kavurić, etc ). U drugoj polovici 20.-tog stoljeća počevši sa ULUPUH-om (1950), EXAT-om (1953.), Akademijom za primijenjenu umjetnost, Centrom za industrijsko oblikovanje (1963), ZGRAF-om (1973.), HDD-om (1983.), Studijem dizajna u Zagrebu (1989.) i Odsjeka za dizajn u Splitu (1997) osnovane su udruge, institucije, me?unarodne izložbe i studiji koji su imali za cilj DIZAJN! Mnogi pojedinci i grupe ostvarili su značajne dizajnerske opuse. Danas imamo više od 300 diplomiranih dizajnera koji su nova generacija od koje se puno očekuje i koji tek rade na svojoj afirmaciji u Hrvatskoj i šire. Hrvatski dizajn centar ili kraće HDC je projekcija ciljeva razvoja, identiteta i ukupnog prosperiteta Hrvatske. Mnoge razvijene, ali i nerazvijene zemlje imaju po jedan ili više dizajn centara jer su prepoznale ulogu dizajna kao pokretača proizvodnje i civilizacijskog skoka u 21. stoljeće. Sami dizajneri ne mogu postići ništa bez jasne strategije razvoja i uključenja dizajna u nju. Hrvatska država ima povijesnu šansu da se revitalizira upravo dizajnom i da dizajn bude investicija u njezinu budućnost. Kratko vrijeme do planiranih integracija Hrvatska se mora oblikovati po svjetskim, europskim, ali i svojim nespornim i izdvojivim kvalitetama i standardima. Dizajnirati Hrvatsku znači dizajnirati svijest o svim njezinim čimbenicima i potrebama. Dizajn centar ne treba samo dizajnerima, on treba svima i zato smo MI dizajneri odlučili krenuti u akciju i osnovati ga vlastitim snagama, znanjem, pa čak i novcem. Naši prvi projekti će dokazati pravu ulogu dizajna u Hrvatskoj. Zato trebamo HRVATSKI DIZAJN CENTAR!"

Za direktora Hrvatskog dizajn centra d.o.o. postavili smo dizajn menadžera HDD-a, gđu. Tatjanu Jallard koja se je godinu dana upoznavala sa metodologijom dizajna i svakodnevno upravljala problemom dizajna radeći na strategiji za njihovo rješavanje. HDC je dio te strategije koja prije svega treba bit prepoznata i prihvaćena od Vlade i gospodarstva."


Tatjana Jallard je napomenula: "Projekt Hrvatskog dizajn centra želi podcrtati inovativni karakter dizajna u Europi, u koraku sa ekonomijom znanja u sklopu koje je dizajn integrirani dio strateških planiranja budući ne samo da oblikuje proizvode, već i usluge, stvarajući time dodatnu vrijednost i za proizvođača i za korisnika. Bitno je naglasiti da HDC, odnosno dizajn, treba postati projekt hrvatskog gospodarstva i Vlade u ostvarivanju cilja razvoja konkurentnosti nacionalne ekonomije što proizlazi iz same misije HDC-a, a to je Hrvatska okrenuta dizajnu s proizvodima koji su svojom kvalitetom istaknuti na globalnom tržištu. Navedeno se planira sprovoditi kroz sustavnu promociju uporabe dizajna i poticaja aktivnostima istraživanja i razvoja koji aktivno koriste dizajn, te tzv. ledolomalačkim projektima implementacije dizajna u industriju i malo i srednje poduzetništvo koji svojim primjerom educiraju o pravilnoj i efikasnoj uporabi dizajna radi unaprjeđenja nacionalnog proizvoda.

Prema globalnom izvješću o konkurentnosti Hrvatska se nalazi na 53.mjestu po indeksu mogućnosti rasta, a na 62. prema indeksu poslovne konkurentnosti, pri čemu susjedna Slovenija zauzima 30. i 31. mjesto na spomenutim rangiranjima. Nacionalno vijeće za konkurentnost istaklo je težnju za razvojem Hrvatske i njezinim pomicanjem na prvih desetak mjesta, odmah iza zemalja poput Finske, SAD-a, Švedske, Danske, Velike Britanije, itd. Zajedničko svim ovim zemljama je da su odmah nakon Drugog Svjetskog rata počele zasnivati dizajn centre i koristiti dizajn kao jedan od strateških alata razvoja, te mogućnosti njegove implementacije neprestano i dalje razvijaju, upotrebljavajući dizajn kao sredstvo svoje najjače promocije. "


Predstavljen je i prvi projekt HDC-a u zasnivanju, pokrenut u suradnji sa Centrom za razvoj i promociju drvne industrije Rijeka, naziva DIZAJN ZA ODRŽIVI RAZVOJ. Ovaj projekt bi kroz višegodišnje provođenje trebao revitalizirati hrvatski produkt dizajn u sklopu drvne industrije pomažući joj time da ojača svoju konkurentnost. Ovom prilikom upućen je nacionalni Poziv svim dizajnerima i arhitektima, kao i budućim proizvođačima prototipova za sudjelovanje u ovom projektu.

Predsjednik Organizacijskog odbora Ambiente i pomoćnik ministra za poljoprivredu, šumarstvo i vodno gospodarstvo, prof.dr.sc. Ivica Grbac je izjavio kako je Ambienta dugi niz godina pokušavala njegovati dizajn u sklopu svog konteksta te je objeručke prihvatila prijedlog projekta Hrvatskog dizajn centra HDD-a, HDC-a i Centra za promicanje i razvoj drvne industrije iz Rijeke koji kroz ovakav sustavni pristup dugogodišnjeg projekta žele utjecati na razvoj suvremenog hrvatskog namještaja i njegovu globalnu konkurentost. "Od prve godine ne očekujemo zapanjujuće rezultate, ali se nadamo više nego dobrim temeljima kao smjernicama koje će nas sljedećih godina voditi ka uspjehu", izjavio je g.Grbac.

Detaljniji tijek projekta predstavila je Andrea Hercog, poznata hrvatska produkt dizajnerica koja će upravljati stručnom stranom ovog projekta: "Koncepcija ovog projekta je osmišljena na malo drugačiji način od uobičajenih dizajnerskih natječaja. Svrha sudjelovanja u projektu nije natjecanje, niti nužno osvajanje "nagrada", već odabir više kvalitetnih projektnih rješenja. Odabrani radovi (koji mogu biti pojedinačni proizvodi ili serije proizvoda) će se realizirat u obliku prototipova, te zatim marketinški obraditi. Projektni zadatak je prilagođen proizvodnim mogućnostima hrvatske industrije namještaja. Poseban naglasak unutar projektnog zadatka uz inovativnost koncepcije i novu tipologiju objekata je stavljen na tehnologičnost, proizvodnost, te racionalno korištenje materijala.

Prva prezentacija prototipova će se održat na ovogodišnjoj Ambientikoja je takouer jedan od partnera na ovom projektu.

O studentskoj radionici REinvented FUNctionality je govorila njezina voditeljica, Ivana Fabrio, asistent na odjelu produkt dizajna pri Studiju dizajna: " Kroz sedmodnevnu radionicu će se odabrat radovi studenata koji će osmišljavat i samostalno izradit opremu za stan (accessories) iz dostupnih materijala i tehnologije. Istraživat će i rješavat međusoban odnos predmeta i korisnika uz nalaženje novih vrijednosti koncepta baveći se dizajnom iz 'ready made' proizvoda, postavljajući uporabni predmet u novi kontekst, čime nastaje mogućnost njegove nove primjene. Pristup je baziran na istraživanju onog svakodnevnog, banalnog, sa naglaskom na detalje. Cilj projekta je izrada komercijalnih proizvoda, nastalih jednostavnim proizvodnim tehnikama i inovativnim dizajn pristupom. Dizajn proizvoda u kojemu se pragmatičnost spaja sa estetikom, funkcionalnost sa hedonizmom, a luksuz predstavlja vrijednosti koje su izvan prevladavajućeg stereotipa."

Za 17.5.2004.g. je najavljena prva prezentacija dizajna kao jednog od strateških alata razvoja i Hrvatskog dizajn centra kao provoditelja te funkcije koja će se na inicijativu ministra kulture, g.Bože Biškupića, održati u Ministarstvu kulture.
Organizatori:
Hrvatski dizajn centar
Hrvatsko dizajnersko društvo
Centar za razvoj i promicanje
drvne industrije Rijeka
U suradnji sa:
Ambientom, Studijem dizajna i
Šumarskim fakultetom
Sponzori:
printeligepa groupambientalaboratoriumnumenweb.burzainventaleainkeralto
site by WEB.BURZA